måndag, maj 11

Vindelälven

För ett par timmar sedan kom jag hem från min natt på en stand vid en av våra få orörda älvar, Vindelälven. En vacker älv med många forsar varvid en råkade ligga just utanför den strand jag sov på. Jag har fått lyssna på både vågor mot strande och forsens brus i natt, eftersom jag inte sov allt för bra mellan tolv och fem då det var lite kallt. Min varma sköna sovsäck finns ju långt uppe i norr på en hylla i en garderob i ett rum i en källare i ett gult hus som heter Laponia på andra sidan en sjö som heter Langas. Det är ett ställe som jag redan har börjar längta tillbaka till, det ställe där jag ska tillbringa sommaren. I går när jag slog upp tältet åskade och spöregnade det, så min första halvtimme på stranden, efter att tältet var uppslaget tillbringades inomhus på liggunderlaget med en bok. Sedan blev det sol och jag gick ut och gjorde eld och njöt i fulla drag, kläder hängdes upp på tork och sojakorv och pinnbröd plockades fram och jag åt middag med bara fötter i sanden. Dock började det efter ett par timmar regna igen och jag kröp in i tältet och gjorde kväll vid sju. Jag pratade lite med Magnus och fick höra om 700 får och sedan läste jag lite mer och lyssnade på MNK innan jag somnade vid nio. Idag har vart en fantastisk dag. Jag vakande och funderade på om det inte skulle bli sol och varmt i tältet snart vid sju och tittade ut och insåg att det var sol på massor med andra ställen, bara skugga över tältet, så jag drog ut liggunderlag och sovsäck och sov lite på stranden istället. Förmiddagen har tillbringats på stranden och jag har till och med badat fötterna i det iskalla vattnet. Igår hann jag inte cykla ut till stranden, men mamma körde mig och cykeln med bilen, så vid ett halv två någon gång packade jag ihop allt och cyklade hem. Trevlig cykletur och dagens motion! Egentligen har jag nu lusta tt gå ut och spänna upp slakline och roa mig, men jag ska åka med mamma till umeå och äta middag med Amanda och Ulrica, det blir också roligt!
Lev och Må, det gör jag!

4 kommentarer:

  1. Maja- du är vekligen den coolaste jag vet! Tänk att du går ut själv och lägger dig på en strand och tänder eld och sover i tält och grillar pinnbröd!!! Du är helt enkelt bäst!! Jag tror förresten jag hittat din kamera? Vad tråkigt det måste varit att inse att du glömt den om det nu är så att det är din! Jag försöker bearbeta J.P så att du jag och Sandra kan göa en tur från Kvickjock genom rapadalen upp till Salto i sommar...verkar inte helt lätt att få loss oss alla tre samtidigt....speciellt inte sedan han själv åxå verkar vilja följa med!!! Men jag jobbar på det! Ha det bäst - tills vi ses snart igen!
    Kram Rebecca

    SvaraRadera
  2. Maja fy vad häfftigt.. du är verkligen en friluftsmänniska.. men de är ju också underbart att bo i tält =)

    SvaraRadera
  3. Hej nu är de jag igen :)
    Jag tänkte bara höra vilken mail du använder??
    Eller ska man skriva till dig på facebook?

    SvaraRadera
  4. Jo, det är nog min. Förhoppningsvis i alla fall eftersom jag inte vet vart den är annars! Du får vakta den tills vi ses igen, det vill säga, lägg den på mitt rum ;)
    Åh, det låter som kanske den bästa planen jag hört på ett tag. Om det är någon som kan bearbeta så är det du! Jag förstår ju Johan om han vill med, vem vill inte det?!
    Ta hand om dig Rebecca!


    Och till Malin, du kan skriva till maja.svedmark@gmail.com Det är effektivast! Sköt om dig du med där nere i södern. Kramar

    SvaraRadera