onsdag, maj 13

Jul i Betlehem?

Kanske blir det jul i Betlehem i år? I alla fall blir det några dagar i den staden i höst/vinter. Josse ska arbeta som volontär vilket ger mig ett perfekt tillfället att uppfylla den önskan jag haft om att resa till Palestina/Israel. Jag vore hemskt dum om jag inte tog chansen.

Idag har vi vart på utflykt till Holmön. Det var lite smygkallt hela tiden, men annars fint väder frst och mindre fint sedan. Det var lite blött i markerna och vi tog oss inte riktigt överallt vi ville, men vi fick se en fin fyr, lukta på lite hav, dingla med benen från en brygga och se den fina kyrkan och sist men inte minst fika under kyrkklockan. Det var mysigt och jag tycker om Josse. Jag glömde säga att vi fick titta på får och lammungar också och en bonde som körde 70 meter med en höbal på taket för att mata dem.

Idag blev jag tillfrågad om jag kunde hålla ett tal angående händelserna i Vännäs på fredag på en demonstration av Erik Härgestam. Det är synd att jag inte är hemma då, jag blev väldigt glad över att bli utvald i alla fall och jag hoppas verkligen att det kommer gå bra för dem och att det kommer kunna göra någon skillnad. Om inte annat hoppas jag att det i alla fall gör att de flyktingar som bor i Vännäs känner sig lite tryggare. Det är fruktansvärt det som har hänt och jag skäms över att vara Vännäsbo, faktiskt. Vart försvann den medmänskligheten? Vart försvann förståelsen och kärleken? Det är nästan ännu värre att detta är människor som faktiskt redan har fått fly en gång, minst, i livet...

Sist och minst kan jag berätta om min misslykade klättring idag. Jag hade tittat på halltiderna och sett ut min perfekta tid klockan sju, då skulle ingen vara i ahllen för innebandy har dom ju slutat med för längesedan och börjat med fotboll. Tyvärr var det inte så, jag hann klättra i kanske en kvart/tjugo minuter innan jag var tvungen att ge plats åt innebandypojklaget..

1 kommentar:

  1. Hej Maja! Idag badade jag två gånger (fast jag fuskade lite och bastade först). Det var ej speciellt varmt och små isflak klirrade runt fötterna...

    SvaraRadera