söndag, april 5

Telemark

Nu är det några dagar sedan jag var duktig och berättade om alla äventyr vi har, vilket har resulterat i att det finns nya! Jag har upptäckt en ny roligaste jag vet-grej, nämligen telemark! Tänk att det fanns nått så roligt som jag aldrig hade provat? Här om dagen, natten till fredag, fick vi en halvmeter nysnö, så på fredagen efter jobbet tänkte jag, Sandra, Cristoffer och Magnus att vi skulle upp på Tjärpuris och åka lite. Maguns skulle låna Ola´s telisar och Sandra har egna och Cristoffer åker snowboard, så det var bara jag på turskidor och det var ju inte jättekul. Som tur va fanns Liza i närheten och frågade om jag ville låna hennes telemarksgrejor och det ville jag såklart. Tungt att gå upp i djupsnön och det var smulan läskigt högst upp med så brant och ingen häl fast på sidor som bara glider. Jag var lite rädd, men tittde på den fantastiska utsikten som tyvärr den dagen döljdes av några små moln in över Sarek. Vi åkte ner där det inte var jättebrant och efter ungefär tre sängar var jag såld. Det var kanske det roligaste jag gjort i livet! Helt underbart fantastiskt jättekul. Perfekt snö att öva i också, än så länge åker jag på inga vis perfekt telemark utan med mer eller mindre inblandning av slalom i svängarna. Men det kommer! Igår var jag och Magnus uppe igen och övade mer och då var det helt klart och vi såg långt in över Sarek och även Slugga, de snyggaste berget i närheten. Det är himlars tur att jag inte hunnit skaffa några randonnée-skor än... Jag undrar bara hur jag ska klara mig från att vara här en vinter till? Jag tror inte det kommer gå.

Vi har fått massor med nya praktikanter och den gamla, Malin, har just kommit tillbaka. Så nu är vi 19 stycken i personalstyrkan över Påsk. Snart börjar det, allvaret och Påsken. Det ska bli kul, väldans kul men lite slitigt också, så som det är. Jag har jobbat i receptionen idag och kollade lite på familjefjällsbokningar till nästa vinter. Det är massa som kommer tillbaka och har skrivit söta mail om hur roligt det var här. Man blir helt lycklig. Jag ska gra skivor till dem, snart snart, jag måste bara få tid!

1 kommentar:

  1. Hej!

    Tænk så mycket du får uppleva, jag blir avundsjuk. Njut livet Maja, men det tror jag att du gør. Telemark ær hel kult men jobbigt, något helt annat æn slalom. Det ær många år sedan jag åkte telemark. Det blev att jag køpte slalom skidor nu sist. Men jag tror att det blir tillbaka till telemark med åren.
    Kram Kicki

    SvaraRadera