fredag, april 17

Uppdatering från Salto

Det var längesedan jag skrev något hit nu, kanske lite dåligt av mig. Det har hunnit vara påsk och fullt upp och massor av gäster och roligheter och mysigheter. Det var en bra påsk kan vi sammanfatta det. Jag och Rebecca hann till och med att ha lite bibelläsning på långfredagen, så att jag nästan kom försent till jobbet. Jag hann med att leka med barnen, pyssla, måla ägg och leta påskägg som Plupp. Plupp är mitt alterego här på stationen.

Vi har haft några underbara vårdagar och snön smälter om dagarna i rasande fart nu. Det är fortfarande ganska bra med minus om nätterna däremot, vilket resulterar i att allt är stenhårt. Det är underbar skare som till och med jag kan skejta någorlunda på, det är roligt! I förrgår när jag och Magnus var ute på en kvällstur råkade jag dock få tvärstopp helt plötsligt och slog båda knäna i isen. Jag har två snygga bulor som får intressantare färger för varje dag som går. Tidigare den dagen tolkade jag och Malin efter skotern till Kebnats också, jag på skrana och hon på tefat. Man känner varje lite buckla i marken genom skranan, det kan jag tala om. Speciellt känner man alla isklumpar och decimeterhöga kanter som blev dagen innan då det var jättemjukt och mycket plus. Det har gett mig en fin bula på armbågen också, men det var helt klart värt det! Vi fick en fin promenad tillbaka också då vi passade på att plocka ner påskfjädrarna som jag och Ebba satte upp innan påsken.

Jag har bokat en biljett till Jonas Gardells föredrag om sin Jesusbok den 12 maj i Tegskyrkan. Det längtar jag efter. Jag har inte läst klart boken än, men är på god väg. Jonas är ju alltid Jonas, jag har längtat efter att få höra på honom ett antal år nu. Jag ska se till att vara hemma till dess. Då har ni i alla fall ett hålldatum.

Idag har jag städat Laponia och mitt rum litegrann, jag ska jobba i serveringen med Matilda ilkväll, det blir roligt. Det var längesedan jag jobbade servering som vanligt, jag tycker ju bäst om frukost, helt klart. Jag jobbade under påsk, men då i sällskapsrummet då det var så mycket folk.

Nästa vecka ska jag och Rebecca på tälttur till Slugga, det spetsiga pyramidfjället som finns mitt i bilden högst upp. Skönt att komma iväg lite och alltid roligt med äventyr. Jag har nästan alltid roligt med Rebecca. Vi är ju trots allt expeditionskamrater. Sedan blir det nog en sväng till Blåhammaren också, just innan jag kommer hem. Johan ska åka bil och jag vill så om inget annat kommer i vägen får jag nog återse min älskade station i maj. Det är faktiskt inte ens två veckor till valborg, hur sjuk är inte det?

I förrgår, när jag var ledig och det var soldagen bland soldagarn och jag och Malin njöt i överkant av renskin, filtar, kuddar, böcker, skaranor, snö och allt man kan tänka sig började jag faktiskt dagen ensam i världen skönaste solgrop på en renfäll bakom Laponia.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar